maanantai 18. kesäkuuta 2018

Sunnuntai 3.6. ja tiistai 5.6. - Anna K:n treenit

Tässä hiema jälkijunassa kuvaus Anna K:n kesäkuun alussa vetämistä treeneistä:

-------------------------------------------

Sunday we did no gi, submissions from half-guard. We started with a basic kimura, then we worked on a situation in which the opponent is defending the kimura, and finally we worked on a transition to the arm-bar.

Tuesday we worked on the concept of "killing" different kind of open guards (including the de la riva) by controlling the legs and hip of the opponent. We also did some passing (my favorite variations of the toreador and the knee slide)

- Anna K.


keskiviikko 13. kesäkuuta 2018

Tiistai 12.6. - Yhden jalan x-guard ja heel hook

Tutustuttiin yhden jalan x-guardiin ja ADCC-lukkopainissa sallittuun jalkalukkoon eli heel hookiin. Aloitettiin avoimesta guardista ilman otteita ja tehtiin sisäänmeno käsivedolla. Otetaan saman puolen kädellä kaverin ranteesta kiinni. Syötetään käsi toiseen käteen niin, että otetaan ojentajalta ote. Toisella kädellä voi ottaa maasta tukea, liikutaan perskatkaravulla kiinni kaverin toiseen jalkaan. Sääriguardi on tilanne, jossa oma sääri on vasten kaverin säärtä ja oma polvi osoittaa ulospäin. Toinen jalka tulee kaverin jalkojen väliin. Toisella kädellä halataan kaverin jalka tiukasti haltuun ja pää tulee ihan kiinni kaverin reiteen. Lähdetään kaatumaan hartialle kaverin jalkojen väliin. Samalla kaverin säärellä oleva jalka nostaa jalkaa ilmaan. Tässä on tärkeää, että pidetään jalka tiiviisti koko ajan hallussa ja kaadutaan hartialle eikä suoraan selälle, jolloin vedetään vain kaverin paino päälle. Ammutaan säärellä oleva jalka jalan ohi ja kaverin lantiolle. Oma lantio siis nousee ja jalka tulee kaverin jalan takaa lantiolle. Jotta BJJ-kisoissa ei tule diskausta, kannattaa opetella laittamaan jalka lantiolle niin, että varpaat osoittavat ulospäin. Näin ollen jalka ei vahingossa tule yli kaverin jalan keskilinjan ja tule ns. knee reaping -tilannetta. ADCC-säännöillä tällä ei sinänsä ole väliä. Toinen  jalkaterä tulee kaverin persauksen taakse, polvi on etupuolella ja puristetaan polvia yhteen. Koko x-guardiin siirtymisen ajan on tärkeää, että toisen jalan polvi on koko ajan jalkojen välissä niin, että se on kaverin edessä. Tämä estää kaveria astumasta/istumasta suoraan guardin ohitse. Vapaana olevan käden (jonka puolen hartialle kaadutaan) voi myös tuoda kaverin kauemmalle säärelle blokkaamaan kaverin eteenpäin liikkumista. Yhden jalan x-guardiin päästyä on tärkeää pitää koko ajan lantio ylhäällä ja puristaa polvia yhteen.

Yhden jalan x:stä tehtiin sweeppi yksinkertaisesti niin, että puristetaan koko ajan polvia yhteen, nostetaan lantiota ylös ja työnnetään lantiolla ulospäin. Liikkeen hahmottamisessa voi auttaa, että kurkottaa sisemmällä kädellä ulospäin, jolloin lantio tekee pukkausliikkeen oikeaan suuntaan.



Tällä kertaa ei noustu sweepin jälkeen päälle (ja näin ollen saatu sweeppipisteitä), vaan jatkettiin tilanteesta heel hookiin. Aikasempi kirjoitus heel hookista ja muistakin jalkalukoista videon kera löytyy täältä.Heel hookia voi lähteä tekemään myös suoraan yhden jalan x-guardista ilman sweeppiä.

Monelle yhden jalan X-guard ja heel hook olivat ihan uusia tuttavuuksia, joten näitä tullaan kertaamaan kesän aikana!

keskiviikko 6. kesäkuuta 2018

Tiiistai 29.5: Kääntöjuji ja käsitriangeli

Toukokuun vikoissa treeneissä tehtiin sidesta allekirjoittaneen lempilopetuksia eli kääntöjujia ja käsitriangelia. Näiden lopetusten yhdistelmässä oli ideana, että kääntöjujia haetaan kaverin kääntyessä sidessa kyljelleen kohti meitä ja käsitriangelia puolestaan kaverin yrittäessä paeta pois päin. Käsitriangelia voi toki hakea muistakin asennoista, esimerkiksi mountista, aina kun kaverin käsivarsi tulee tämän kaulan yli.

tiistai 5. kesäkuuta 2018

Tiiistai 22.5: Kouchigari ja ohituksia halfista

Toukokuussa treenattiin parin treenin ajan kouchigari-heittoa eli pientä sisäpuoleista pyyhkäisyä bjj-tyyliin. Heitto alustettiin käsivedolla, jossa astutaan samanaikaisesti vedon kanssa oma ulompi jalka lähelle etujalkaa. Paino siirtyy tälle taaimmaiselle jalalle ja etummaisella lähdetään pyyhkäisemään sisäkautta kaverin jalkaa. Pyyhkäisyn voi tehdä judotyyliin seisoma-asennosta tai pyyhkäisevän jalan voi tuoda polvi maahan asti "merenneitoshoottiin". Käsivedon suorittanut käsi tuodaan ojentajalta kaverin vartalon ympäri ja kaveri pusketaan kumoon mattoon. Oheiselta videolta näkyy jälkimmäinen shoot-versio:



Alasviennistä päädytään useimmiten half-guardiin päälle, joten treeneissä tehtiin myös halfin ohituksia.

Tiistain treeneissä ohitustekniikkana oli perinteinen [tripodi]. Vaihtoehtoisena ohitustekniikkana tilanteeseen, missä ei saada underhookkia haltuun teimme ohitusta myös kaulus+housukontrollilla. Tässä haetaan siis ulommalla kädellä ote syvältä kaverin kauluksesta ja käännetään kyynärvarren avulla kaverin pää pois päin. Toisella kädellä haetaan kontrolli kaverin lantiolta/housusta ja tullaan ohi knee sliden avulla.

Sunnuntaina ohitustekniikkana oli puolestaan marcelo, kuten Elina alempana jo kirjoittikin.

maanantai 4. kesäkuuta 2018

Tiistai 15.5. - Brabo alta ja päältä

Näiden treenien aiheena oli brabo- eli darce-kuristus (rakkaalla lapsella on jälleen monta nimeä). Kuristusta haettiin sekä kyljeltään, että jatkona muutamaa treeniä aiemmin vedettyyn puikkaukseen kilpparista. Puikkauksen jatkoksi tehtynä lopetuksen haku on hieman riskipeliä, mutta päältä se on hyvinkin turvallinen ja ns. korkean onnistumisprosentin tekniikka. Ohessa yksityiskohdat kuristuksen hakuun sivusidonnasta:

Jotta kuristus saadaan haettua, täytyy kaverin olla hieman kyljellään. Hyvä paikka brabon hakemiselle on myös heti ohituksen jälkeen kun kaveri kääntyy kohti. Eli kun kaveri kääntyy kyljelleen, tuodaan oma käsi kaverin päällimäisen kainalon ja kaulan/niskan ali mahdollisimman syvälle. Samalla pidetään rinnuksella painetta kaverin hartian päällä. Tuodaan toinen käsi pään yli niin, että kaulalla olevalla kädellä otetaan kiinni toisen käden hauiksesta. Kuristus tapahtuu käsiä puristamalla, painamalla rinnalla painetta kaverin hartialle ja samalla tuomalla omaa lantiota hieman alaspäin. Halutessaan voidaan myös tuoda jalat suoraan taakse. Kuristuksen onnistumiselle tärkeäitä yksityiskohtia on saada käsi syvälle, pysyä 90 asteen kulmassa kaveriin nähden ja tuoda painetta suoraan hartian päälle.

tiistai 29. toukokuuta 2018

Sunnuntai 20.5. ja 27.5. - Deep half guard ja marcelo halffi

Viime viikkoina tyttötreeneissä on katsottu eväitä half guardiin sekä päältä että alta. Sunnuntaina 20.5. tutustuttiin deep half guardiin ja 27.5. katsottiin halffissa päällä olijalle vaihtoehdoksi Marcelo halffia.

perjantai 18. toukokuuta 2018

Tiistai 8.5. - Suljetusta guardista selkään

Tällä kertaa kerrattiin jo sunnuntailta tutuksi tullutta tapaa antaa suljetusta guardista painetta päällä olevalle ja näin ollen vaikeuttaa kaverin liikettä. Suljetusta guardista yksi hyvä vaihtoehto on lähteä kapuamaan kaverin selkään ja tätä kaverin puolustaessa vaihtaa suunnitelma suoraan käsilukkoon. Näistä kaikista löytyy tarkempi tekniikkakuvaus parin vuoden takaa.