keskiviikko 19. syyskuuta 2018

Viikon video: Banaanikuristus

Viime viikolla treeneissä jatkettiin selkä ja kuristus -teemalla. Kävimme läpi muun muassa hyökkäyskomboa, missä kaveri vietiin mattoon kahden jalan shootilla, ohitettiin sideen, haettiin selkäkontrolli ja viimeisteltiin tilanne videolla näkyvällä banaanikuristuksella.



sunnuntai 9. syyskuuta 2018

Technique of the week - Loop chokes!

This week (week 36) we practiced loop-chokes. We went through the basic mechanisms of the loop choke, and then we saw different set-ups and variations. We did loop chokes from half-guard, open-guard, and also from standing. Here are some of the techniques that we practiced. 

tiistai 4. syyskuuta 2018

Uusia tuulia blogissa ja Fight Clubilla

Kesän aikana blogin päivitys on jäänyt pahan kerran retuperälle. Tyttötreenejä on kuitenkin kesän ajan pidetty kerran viikossa ja helteistä huolimatta treenaajia on riittänyt. Nyt syksyn saapuessa on siirrytty taas tyttötreenien pitoon kahdesti viikossa. Jatkossa tyttötreeneistä päävastuussa on allekirjoittaneen lisäksi Anna K. Heli siirtyy vetämään Fight Clubin uuden peruskurssikonseptin mukaisia perusteet-treenejä. Perusteet-treenit ovat avoimia kaikille salin treenaajille sekä aivan uusille harrastajille. Näin ollen uusien harrastajien ei tarvitse odottaa uuden peruskurssin alkua, vaan mukaan voi hypätä milloin vaan. Ja vanhoille harrastajille plussana on se, että treeneihin voi mennä kertaamaan perustekniikoita, joita ei voi ikinä hioa liikaa. Kannattaa siis ehdottomasti osallistua!

Myös blogin pitämiseen olemme miettineet uudenlaisia tuulia. Perusteellisten treenitekniikoiden selostusten kirjoittaminen on aikaa vievää ja kiireisen muun elämän vuoksi päivitykset ovat useasti venähtäneet. Tarkoituksena on jatkossa tehdä kuukausittain blogiin päivitys, jossa listataan tekniikat, joita tyttötreeneissä on käyty läpi. Listauksen tarkoituksena on pysyä kärryillä, mitä on tehty milloinkin. Jokainen voi sitten itse etsiä tarkempia tietoja vanhoista blogikirjoituksista tai vaikka YouTubesta. Tekniikkalistauksen lisäksi alamme tuottaa viikon videota. Lataamme siis kerran viikossa jonkinlaisen tekniikkavideon tänne blogiin. Videolla näytetään mahdollisesti edellisellä viikolla läpikäytyä tekniikkaa tai sitten jotain aivan muuta :)

Tyttötreenit pyörivät siis nyt normaalisti. Syksyn isona tavoitteena on marraskuun lopussa Jyväskylässä oteltavat BJJ:n SM-kisat. Toivottavasti saamme houkuteltua myös uusia kisaajia matolle! Lisäksi jatkamme edelleen yhteistyön syventämistä Jigotain judomimmien kanssa. Jigotailla alkoi juuri eilen uusi judon peruskurssi naisille ja mukana olikin useampi tyttö Fight Clubilta.

Tässä ensimmäinen viikon video, jossa käydään läpi de la riva guardista selkäänmeno. Tätä hiottiin viime viikon tyttötreeneissä. Ps. seuraavaa videota kuvatessa pitänee kiinnittää lisähuomiota äänenlaatuun!






torstai 28. kesäkuuta 2018

Tiistai 19.6. ja 26.6. - X-guardia

Jatkettiin edelleen tutustumista x-guardin saloihin; sekä yhden jalan että erityisesti "normaaliin" (kahden jalan) x-guardiin ja näistä tehtäviin sweeppeihin. Tärkeää x-guardiin päästyä on koko ajan pitää oma lantio ja jalat aktiivisena eli pitää pientä liikettä yllä, jolloin kaverin on vaikeampi lähteä purkamaan tilannetta. Tällöin kaveri saattaa myös kaatua vaikkei varsinaisesti yritettäisikään sweepata. Aktiivinen guard palkitaan :)

maanantai 18. kesäkuuta 2018

Sunnuntai 3.6. ja tiistai 5.6. - Anna K:n treenit

Tässä hiema jälkijunassa kuvaus Anna K:n kesäkuun alussa vetämistä treeneistä:

-------------------------------------------

Sunday we did no gi, submissions from half-guard. We started with a basic kimura, then we worked on a situation in which the opponent is defending the kimura, and finally we worked on a transition to the arm-bar.

Tuesday we worked on the concept of "killing" different kind of open guards (including the de la riva) by controlling the legs and hip of the opponent. We also did some passing (my favorite variations of the toreador and the knee slide)

- Anna K.


keskiviikko 13. kesäkuuta 2018

Tiistai 12.6. - Yhden jalan x-guard ja heel hook

Tutustuttiin yhden jalan x-guardiin ja ADCC-lukkopainissa sallittuun jalkalukkoon eli heel hookiin. Aloitettiin avoimesta guardista ilman otteita ja tehtiin sisäänmeno käsivedolla. Otetaan saman puolen kädellä kaverin ranteesta kiinni. Syötetään käsi toiseen käteen niin, että otetaan ojentajalta ote. Toisella kädellä voi ottaa maasta tukea, liikutaan perskatkaravulla kiinni kaverin toiseen jalkaan. Sääriguardi on tilanne, jossa oma sääri on vasten kaverin säärtä ja oma polvi osoittaa ulospäin. Toinen jalka tulee kaverin jalkojen väliin. Toisella kädellä halataan kaverin jalka tiukasti haltuun ja pää tulee ihan kiinni kaverin reiteen. Lähdetään kaatumaan hartialle kaverin jalkojen väliin. Samalla kaverin säärellä oleva jalka nostaa jalkaa ilmaan. Tässä on tärkeää, että pidetään jalka tiiviisti koko ajan hallussa ja kaadutaan hartialle eikä suoraan selälle, jolloin vedetään vain kaverin paino päälle. Ammutaan säärellä oleva jalka jalan ohi ja kaverin lantiolle. Oma lantio siis nousee ja jalka tulee kaverin jalan takaa lantiolle. Jotta BJJ-kisoissa ei tule diskausta, kannattaa opetella laittamaan jalka lantiolle niin, että varpaat osoittavat ulospäin. Näin ollen jalka ei vahingossa tule yli kaverin jalan keskilinjan ja tule ns. knee reaping -tilannetta. ADCC-säännöillä tällä ei sinänsä ole väliä. Toinen  jalkaterä tulee kaverin persauksen taakse, polvi on etupuolella ja puristetaan polvia yhteen. Koko x-guardiin siirtymisen ajan on tärkeää, että toisen jalan polvi on koko ajan jalkojen välissä niin, että se on kaverin edessä. Tämä estää kaveria astumasta/istumasta suoraan guardin ohitse. Vapaana olevan käden (jonka puolen hartialle kaadutaan) voi myös tuoda kaverin kauemmalle säärelle blokkaamaan kaverin eteenpäin liikkumista. Yhden jalan x-guardiin päästyä on tärkeää pitää koko ajan lantio ylhäällä ja puristaa polvia yhteen.

Yhden jalan x:stä tehtiin sweeppi yksinkertaisesti niin, että puristetaan koko ajan polvia yhteen, nostetaan lantiota ylös ja työnnetään lantiolla ulospäin. Liikkeen hahmottamisessa voi auttaa, että kurkottaa sisemmällä kädellä ulospäin, jolloin lantio tekee pukkausliikkeen oikeaan suuntaan.



Tällä kertaa ei noustu sweepin jälkeen päälle (ja näin ollen saatu sweeppipisteitä), vaan jatkettiin tilanteesta heel hookiin. Aikasempi kirjoitus heel hookista ja muistakin jalkalukoista videon kera löytyy täältä.Heel hookia voi lähteä tekemään myös suoraan yhden jalan x-guardista ilman sweeppiä.

Monelle yhden jalan X-guard ja heel hook olivat ihan uusia tuttavuuksia, joten näitä tullaan kertaamaan kesän aikana!

keskiviikko 6. kesäkuuta 2018

Tiiistai 29.5: Kääntöjuji ja käsitriangeli

Toukokuun vikoissa treeneissä tehtiin sidesta allekirjoittaneen lempilopetuksia eli kääntöjujia ja käsitriangelia. Näiden lopetusten yhdistelmässä oli ideana, että kääntöjujia haetaan kaverin kääntyessä sidessa kyljelleen kohti meitä ja käsitriangelia puolestaan kaverin yrittäessä paeta pois päin. Käsitriangelia voi toki hakea muistakin asennoista, esimerkiksi mountista, aina kun kaverin käsivarsi tulee tämän kaulan yli.